Saturday 7 January 2012

tanggungjawab anak pada ibubapa

assalamualaikum dan selamat malam untuk keberapa kalinya.....

malam nih tetiba je rasa rajin nak update belog memalam bute (pakaila tongkat laen kali). mungkin tangan nih dah ringan sangat kot senang dan laju je angkat sepuluh jari nih main tekan-tekan keyboard lappy kesayangan nih. maunya aku tak sayang.. takde lappy nih mana la lagi tempat aku nak berkampung selain berbelog-belog nih.. okayp.. malam nih tak tau tajuk apa nak bebel (sambil berhenti menaip dan menggaru idea mencari kepala kepala mencari idea). TINGGG!!! (sound efek kunun-kununnya ada mentol yang menyala la) the interesting topic for tonite : APA TANGGUNGJAWAB ANAK TERHADAP IBU BAPA??

first at all...mesti anda-anda (tak tau tuju kepada sesiapa) semua ada mak bapak kan?? kalau takde mak bapak mana korang datang kan? cuma dalam dunia nih Nabi Adam a.s dengan Hawa je yang takde mak bapak sebab dorang lah khalifah pertama kat muka bumi nih.. so pada sape yang takde mak bapak tu tipulah..even anak haram kurang halal pun ada mak bapaknya.. tau sebab apa aku cakap camtu?? sebab (18sx) sperm a.k.a sperma dalam bahasa melayunya telah mensenyawakan ovari a.k.a ovum dalam bahasa inggerisnya...

apa peranan anak dalam kehidupan ibu bapa?? yang pertamanya......... kita sebagai anak nih kenalah taat pada mak ngan bapak kite.. aku ni takde la nak baik sangat tapi kadang-kadang ada jugak aku lawan.. bukan la maksudnya lawan main pedang ke, main pisau ke, garpu ke (garpu or garfu) senang cite fork la (bajet cam omputih).. by the way aku memang putih pun dalam family aku (bunyi cam riak je).. sambung yang tadi..... tapi kalau kite fikirkan mak kite tu dah susah payah bawak kite dalam perut dia yang terjojol sampai kekadang tak muat baju sebab mengandungkan kite.. tu baru mak... ni bapak lak.. dia susah payah cari duit untuk bagi kite makan.. kalau korang perasan la kan.. dorang (refer to mak and bapak) dahulukan kite dalam soal makanan.. dah kenyang kite makan baru dorang makan... aku cakap camni sebab dulu aku pernah la susah.. makan setakat ala kadar je.. dapat makan pun kire bersyukur la..

korang mesti taknak mak bapak korang sakit kena seksa kan?? sebab aku tengok sekarang nih ramai remaja- remaji duk pakai ketat dan sendat.. ingat bagus sangat ke pakai camtu?? dah cde baju sangat ke sampai pakai baju macam pakai baju adik je.. sebab aku kesiankan mak bapak aku la aku taknak pakai camtu.. kesian dorang.. dorang dah penat lelah jaga and bearkan kita...kita nak seksa dia kat dalam kubur.. so jagalah pemakaian kite.. aku takde lah baik sangat tapi okay la sikit.. takde lah nak pakai sendat nampak betis peha dan sebagainya....

sekarang nih mak aku disahkan menghidap skizofernia dalam kategori sakit mental.. ingatan dia dah kabur.. kitorang satu family la yang bantu untuk pulihkan dia.. untuk first nya.. dia taknak tengok langsung muka kitorang adik beradik.. including abah aku.. so terpaksa la mintak bantuan dengan pak sedara dan selebihnya bertawakal pada Allah s.w.t... alhamdulillah sekarang keadaannya semakin okay tapi kekadang perangai peliknya still nampak.. dugaan Allah s.wt buat hambaNya.. syukur selama ni aku masih mampu bertahan untuk menguruskan mak dan hal-hal rumah seperti memasak, kemas umah (dah cam surirumah lak). tapi tadi perangai dia betul-betul menguji kesabaran hinggakan aku terlupa yang dia belum pulih sepenuhnya.

teruknya keadaan dia hinggakan dia pernah mencuba untuk masuk ke dalam rumah jiran yang kitorang sendiri tidak pernah kenal (bukan jiran kitorang sebenarnya sebaliknya jiran pak sedara (^_^) ) jiran tuh... masa tu aku terlelap dek keletihan membuat kerja rumah.. aduhai... bila je abah aku dapat tau aku ni dimarahnya.. sedangkan perkara tu tak sengaja pun.. along aku tu sesuka hati je duk tido takde lak dimarahnya.. hati anak mana yang tak terasa kalau macam tu lah sikap (macam pilih kasih pun ada). sebab tak tahan sangat airmata ni pun memaksa untuk keluar.. mengalir la keluar dari mata nih.. kesabaran pun ada batasnya.. tapi aku takde pun simpan dendam untuk dorang tu (sakit hati and makan hati tu ada la).

cik_gumiho note : walaupun sakit camne hati kite kat mak bapak kite, janganla simpan sebagai dendam.. ingat yang dorang dah besarkan kite..jaga kite.. dan takde mak bapak yang bencikan anaknya sendiri.. untuk diri sendiri jugak pesanan nih ditujukan.. syurga tu di bawah telapak kaki ibu..