Thursday 5 January 2012

kurangkan masalah dalam hidup


Assalamualaikum dan selamat tengahmalam.. 

Macam mana nak menghadapi masalah dalam hidup..??? Interesting topic. 

Nak tanya skit. Siapa kat dalam dunia nie yang tadak masalah dalam hidup dia..??

Aku, kau, dia, kamu, mereka..??? atau siapa...???

Bagi aku semua ada masalah, cuma besar kecik, sikit banyak, tua muda, kaya miskin, ustaz ustazah dan bla...bla...blaaaa...

Macam mana/ bagaimana nak menghadapi masalah dalam hidup? .... itu satu persoalan yang aku rasa kurang tepat... Yang sebaiknya ialah ditanya Bagaimana saya nak mengurangkan masalah dalam hidup ini? Itu bagi akulah...lebih menepati cita rasa persoalannya...

OK.. bagaimana nak kurangkan..? Kita ambil jalan mudah. Tak payah fenin2 dan pecah pala memikirkannnya, sebab lagi difikir...lagi bermasalah...

Allah dah bagi jalan.. cuma kita aja yang kurang nampak..

Mudah aja...semudah yang saya taip nie... iaitu : Apabila kamu berselisih pendapat tentang sesuatu perkara ke, bermasalah ke atau apa2 ke.... KEMBALILAH KAMU KEPADA AL-QURAN DAN AS SUNNAH.... tu aja...


Sebab apa saya taip begitu. Sebabnya...selagi kita ini yang mengaku Islam berpegang pada tali Allah dan tidak menyimpang atau melanggar akan segala perintahnya dan mentaati akan segala perintahnya dan menjadikan Islam itu THE WAY OF LIFE.... agak2 korang semua.. korang akan susah hati tak..??? Aku rasa idak..sebab hati korang dah kat Allah aja. Kalo korang ada masalah...korang rungsing tak..??? Aku rasa idak..sebab korang tahu Allah ada dan dialah sebaik2 penyelesai masalah..walaupun korang nampak macam masalah tu tak menyebelahi korang... pk..pk kanlah...

Maaf la... aku lebih suka membahasakan diri ini aku.... sebabnya..dalam Quran, Allah membahasakan diri dia tu pun ngan KAMI.. ustaz masa ngajor pun dia akan bahasakan ALLAH itu kekadng ngan kiasan AKU.... Jaranglah plak rasanya pak ustaz membahasakan diri ALlah tu ngan SAYA...melainkan AKU... hehehe..kalo silap..tolong tunjukkan, saya budak baru blaja..posting pun baru aja berapa aja..